Οι πλατείες, όπως των Εξαρχείων, οι ελεύθεροι χώροι και το πράσινο να μην καταστραφούν για χάρη σταθμών του Μετρό
Ο Δήμος της Αθήνας συνάπτει μνημόνιο συνεργασία του με την Αττικό Μετρό Α.Ε. και την Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε. Αμφότερες οι συμβαλλόμενες εταιρείες είναι εταιρείες δημοσίου συμφέροντος που λειτουργούν όμως με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια αφού είναι ανώνυμες εταιρείες με σκοπό το κέρδος.
Το γεγονός ότι ο Δήμος συμβάλλεται μαζί τους στο ευαίσθητο θέμα της ανάπλασης των πλατειών και των περιορισμένων ελεύθερων χώρων του μητροπολιτικού κέντρου είναι λοιπόν εξ’ ορισμού πρόβλημα. Το πρόβλημα γίνεται καταφανές μόλις διαβάσει κάποιος τις σελίδες του σχετικού μνημονίου συνεργασίας.
Ο Δήμος Αθήνας ούτε λίγο ούτε πολύ προσαρμόζει την αναμόρφωση των πλατειών Εξαρχείων, Κυψέλης και Κολωνακίου στον προγραμματισμό της γραμμής 4 του μετρό.
Συγκεκριμένα, από τους 14 σταθμούς της γραμμής οι 7 βρίσκονται στα όρια του Δήμου Αθηναίων (Δικαστήρια, Αλεξάνδρας και Μουστοξύδη, Πανεπιστήμιο 2, Κυψέλη, Εξάρχεια, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός 2) και τούτο παρά το γεγονός ότι η γραμμή φτάνει μέχρι το Γαλάτσι του Ζωγράφου και τη Καισαριανή.
Πρόκειται για ένα συνωστισμό σταθμών μετρό σε ελάχιστη απόσταση μεταξύ τους αλλά πολύ κοντά και σε υφιστάμενους σταθμούς. Το χειρότερο είναι ότι η ίδρυσή τους θα καταστρέψει ιστορικές πλατείες όπως τη Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι περιορίζοντας τους ελάχιστους ελεύθερους χώρους αυτών των περιοχών.
Η λογική της Αττικό Mετρό AE είναι προφανής θέλει όσο το δυνατόν περισσότερους πελάτες από τις πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου γι’ αυτό και «σπέρνει» χωρίς προτεραιότητες σταθμούς. Τι άλλο εξυπηρετεί ο σταθμός στο Κολωνάκι όταν υπάρχει σταθμός στο Σύνταγμα, ή ο δεύτερος σταθμός Πανεπιστήμιο όταν ήδη υπάρχει σταθμός δίπλα στην Ακαδημίας αλλά και στο Σύνταγμα. Όμως αφήνει γειτονιές ολόκληρες χωρίς μετρό.
Αντίστοιχα τι εξυπηρετεί ο σταθμός στα Εξάρχεια όταν υπάρχει σταθμός στην Ομόνοια και θα υπάρχει και σταθμός στην Αλεξάνδρας; Το πραγματικό ερώτημα, όμως, είναι τι θέλει ο Δήμος Aθήνας; Από τη μέχρι τώρα πολιτεία της δημοτικής αρχής είναι προφανές. Θέλει να αξιοποιήσει μαζί με ιδιωτικές εταιρείες τον μητροπολιτικό ιστό και για την αναβάθμιση του real estate θέλει σταθμούς. Έναντι σταθμού μετρό που λένε και οι αγγελίες για τα σπίτια.
Έτσι εξηγείται και η πρεμούρα για κατασκευή σταθμών στις πλατείες Κυψέλης και Εξαρχείων λες και είναι υποχρεωτικό οι σταθμοί μετρό να βρίσκονται σε πλατείες. Όμως οι γειτονιές της πόλης έχουν το δικό τους ρυθμό και οι ανάγκες τους, για ελεύθερους χώρους και εύκολη πρόσβαση δεν μπορούν να υποτάσσονται στις βλέψεις εργολάβων και Ανωνύμων Εταιρειών δημοσίου υποτίθεται συμφέροντος. Οι σταθμοί στα Εξάρχεια και το Κολωνάκι είναι απολύτως άχρηστοι και ζημιογόνοι και ο σταθμός της Κυψέλης μπορεί να γίνει σε άλλο σημείο και όχι στη πλατεία. Αυτή πρέπει να είναι η παρέμβαση του Δήμου και όχι η υπογραφή μνημονίων καταστροφής.
Όσο, οι προτεραιότητες είναι τα κέρδη των εταιριών της τουριστικής βιομηχανίας και του real estate και όχι οι ανάγκες των εργαζόμενων στις γειτονιές της Αττικής, τόσο το μετρό, ένα συγκοινωνιακό μέσο αναγκαίο στην περίοδο της κλιματικής κρίσης θα μετατρέπεται σε εργαλείο καταστροφής πρασίνου και ελεύθερων χώρων. Και βέβαια το μετρό είναι ένα κομμάτι του παζλ που είναι αναγκαίο για δημόσια συγκοινωνία που θα εκτοπίζει το ΙΧ. Τα υπόλοιπα αναγκαία μέσα όπως οι ποδηλατόδρομοι, το Τραμ στην Αθήνα βρίσκονται στον αέρα ενώ οι σχεδιασμοί του Μεγάλου Περιπάτου τα αμφισβητούν εξόφθαλμα.
Αλήθεια, σκέψη για επέκταση του πράσινου υπάρχει σε ένα Δήμο όπως της Αθήνας που σπάει το αρνητικό ρεκόρ σε όλη την Ευρώπη; Περισσεύουν 2000 δένδρα για να κοπούν η να μεταφερθούν δήθεν αλλού, όταν τα τελευταία δέκα χρόνια χάθηκαν 17.000 δένδρα;
Παράλληλα, στην περίπτωση ειδικά της Πλατείας Εξαρχείων, της μοναδικής της γειτονιάς, η σκοπιμότητα της καταστολής της δράσης ενός ριζοσπαστικοποιημένου κομματιού της νεολαίας που κρατάει τις ρίζες του από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, δεν κρύβεται. Διαχρονικά η γειτονιά ως κέντρο του φοιτητόκοσμου είναι πηγή ανησυχίας για κάθε κυβέρνηση.
Μόνο όταν περάσει η δημόσια συγκοινωνία στα χέρια των εργαζόμενων θα μπορέσει να υπάρξει ένας σχεδιασμός με βάση τις πραγματικές ανάγκες.
Γι αυτό στηρίζουμε τούς αγώνες για να μην καταστραφεί η Πλατεία Εξαρχείων και καμία άλλη πλατεία, για να μην ξεριζωθούν δένδρα.
ΑΝΤΑΡΣΙΑ ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Φωτογραφία πλατεία Κολωνακίου - Φιλικής Εταιρείας, Φθινόπωρο 2021, πριν και μετά. Φωτογραφίες Elly Vintiadis
Αναδημοσίευση πο την σελίδα Οχι μετρό στην πλατεία Εξαρχείων